0 Läs mer >>
Cusco, höjdpunkten men vistelse i Cusco var utan tvekan vandringen på Incaleden men under våra första dagar i Cusco har vi varit lite småkrassliga från och till, men drygar inte hindrat oss från lite gammal hederlig sightseeing i den gamla Incahuvudstaden.

Den 17 mars bar det av mot Piscacucho och den första checkpointen på den 45 km långa vandringen. Dag 1 bjöd på fint väder och mestadels platt mark. Men detta skulle det snart bli ändring på.

Dag två hade vi på förhand fått veta var den jobbigaste av de fyra, med en konstant uppförsbacke i 4-5 timmar, till råga på det så regnade det stora delar av dagen. Men vem har sagt att det ska vara enkelt att vandra? Tillslut nådde vi i alla fall Dead Womens Pass som är det högsta punkten på 4200 meter. Därefter gick det nerför någon timme innan vi nådde lägerplatsen för dagen. Ett läger som redan var uppackat och klart av de bärare som springer framför själva gruppen med tält och mat (imponerande). Gruppen som vi gick tillsammans med hade en övervägande nordisk majoritet med fem norskor, två svenskar utöver oss en finsk tjej tillsammans med en skotsk kille och två australiensare på smekmånad, därtill hade vi 15 bärare två guider och en kock som tog väl hand om oss under hela turen.

Dag tre bjöd även den på mestadels regn men blandad terräng i ett varierande landskap som gick från ganska stenigt och kalt ner i den övre gränsen av regnskogen. Tyvärr gjorde vädret att det var lite molnigt men de gånger som molntäcket sprack upp var vi tvungna att stanna upp och titta på den fantastiska utsikten. När vi nådde campingplatsen för dag tre var vi bara någon timme från Machupicchu.

Dag fyra började fruktansvärt tidigt 3:30 på MORGONEN!! Vilket berodde på att bärarna skulle hinna med morgontåget hem till byarna runt Cusco. Från lägret var det 5-10 minuters promenad till den sista checkpointen som öppnade klockan 5:00. Vilket betyder att där fick man vänta i en och en halv timme (småsegt). Därefter fortsatte vi upp mot solporten varifrån vi såg solen gå upp över Machupicchu vilket var magiskt.

Därefter gick vi ner till skälva ruinen med svettiga kläder och värkande ben gick vi runt och beundrade Incarolkets mästerverk, för det är det verkligen. Efter fyra dagars vandring och fyra timmars sightseeing. Var det två trötta men nöjda svenskar som tog bussen ner till Machupicchu-by för en bit mat och bad i varma källor innan tåget tog oss tillbaka till Cusco.

Inkaleden

2 Läs mer >>
Hej

Nu har vi farit från La paz och under den senaste tiden har vi varit på två ställen vid namn Copacabana i Bolivia och Arequipa i Peru.

Från La Paz tog vi oss först till Copacabana med en liten minibuss. De tog runt 3h och kostade oss 25 svenska kr.

Väl framme i staden hade vi först bokat en natt på ett hostel för att dagen efter bege oss ut till Inkarikets heliga ö Isla del sol. De var på denna ö dem trodde att solen föddes.

Dagen efter satte vi oss på en 3h lång båttur för att ta oss till den norra delen av ön och därifrån vandra ner till den södra delen och ta båten därifrån dagen efter.

Att gå hela vägen tog inte speciellt lång tid och vi var framme i den södra byn lite efter lunchtid.

Dagen efter tog vi en behövlig sovmorgon och gick därefter och åt en riktig dunderfrukost innan vi begav oss ner mot båtarna tillbaka till staden.

Efter ytligare 2 nätter i Copacabana begav vi oss mot Arequipa.

Arequipa är Perus näst största stad på runt 900 000 invånare. Och kallas även för den vita staden då de flesta byggnader här är vita.

Här begav vi oss även ut på en vandringsutflykt till Colca Canyon. Denna canyon är mer än dubbelt så djup som Grand canyon i USA.
Där vandrade vi i 2 dagar och fick se mycket vacker natur och även en hel del djur, så som kondorer. De skulle även finnas rävar, ormar och pumor men de var inga djur som vi såg. På vägen hem stannade vi även på ett ställe med naturligt varma källor med varmt vatten från vulkanerna i området.

Och nästa stopp nu är Cusco med inkaleden!

Arequipa & Copacabana

2 Läs mer >>
Den 3/3 lämnar vi La Paz efter sex händelserika dagar. Vi kom fram till La Paz på lördag natt, när vi klev ur bussen chockades vi av hur kallt det var. Man ränker liksom inte att det ska vara nollgradigt i Sydamerika, sär stod vi och huttrade innan vi tog en taxi till hostellet. Senare under dagen mötte vi upp Vincent och Niklas som vi rest med under några veckor i Brasilien och Argentina. La Paz har inte bara bjudit på trevliga människor utan även en hel del adrenalin vi började lite lätt med Urban Rush som går ut på att man repellerar ner från den 17:e våningen på ett hotell.

Därefter har vi cyklat ned för Jungas road eller Death Road som den också kallas. Namnet kommer faktiskt ifrån de krigsfångar som dog under konstruktionen av vägen, sedan har det kompletterats med ett otal olyckor genom åren.

Efter att vi tagit oss helskinnade när för de 3-4 milen (!!) avslutade vi en annars händelserik dag med att åka Bolivias största Zipline.

Efter dessa händelserika dagar rör vi oss norröver och nästa stora händelse är Inkaleden som vi börjar gå den 17/3. Tack och hej så länge, Anton.

La Paz, Bolivia

5 Läs mer >>
Hej allesammans!!

Nu har vi lämnat Bariloche bakom oss och begärt oss norr ut i Argentina.

Direkt från Bariloche begav vi oss till staden Mendoza.
Vi kom först fram tidigt på morgonen och begav oss snabbt till vårt hostel.

Staden Mendoza är belägen på ca 1000m höjd och i en öken. Dessa förhållanden är tydligen perfekta för att odla och tillverka vinsorten Malbec.

Så när vi väl checkat in och vilat lite bokade vi en eftermiddags vinprovning.
På turen besökte vi 3 olika vingårdar och en olivgård. På de olika gårdarna fick vi se de olika delarna i produktionen samt provsmaka olika sorter ur deras sortiment.

När vi senare kom tillbaka på Hostellet träffade vi en svenska från Vilhelmina som vi spelade lite kort med.

Dagen efter strosade vi runt i staden, såg lite olika parker och andra sevärdheter innan vi senare satte oss på bussen mot Salta.

Till Salta kom vi på eftermiddagen och gick först direkt till Hostellet.
Där träffade vi också en svensk och hand franske resekambrat.

Dagen efter begav vi oss ut för att se staden. Det var en rätt liten stad men de fanns en del fina parker och kyrkor, samt ett fint museum om Inkariket samt de fynd som hittats i salta området.

Dagen efter hyrde vi en bil för att bege oss ut i närområdet. Vi hade fått tips att det fanns ett fantastiskt berg med namnet 7 colored mountain så dit begav vi oss.

Efter en hel dag i bil begav vi oss senare till busstationen för att åka norrut till Uyuni.

När vi väl tagit oss till Uyuni efter en oerhört lång bussresa på nått som bara kan kallas för stig anlände vi till de lilla samhället sent på eftermiddagen. När vi efter en liten stunds letande hittade vi ety ganska litet och mysigt hostel nära bussterminalen.

När vi checkt in gick vi direkt för att hitta en resebyrå som erbjöd salt flat tours.
Först ville vi ha en tur med 1 natt och 2 dagar, men då hotellet där vi i så fall skulle bo hade blivit översvämmat fanns inga 2 dagarsturet utan de fick bli en 3dagars tur.

På den första dagen besökte vi först en tåglyrkogård och sedan själva saltöken.

Dag 2 besökte vi en hel del fina laguner och en massa stenar.

Och på den 3e dagen besökte vi olika geisrar samt tillbringade många timmar i bilen påväg tillbaka till Uyuni.