2 Läs mer >>
Under natten till hajkdag två blev vädret betydligt mycket sämre. Det blåste hur mycket som helst vilket gjorde att vinden som vi sov på blev svinkall och hur mycket vi ån kurade ihop oss i reselakanen som vi hade med oss, blev det inte mycket varmare.

När vi vaknade på morgonen hade vädret blivit lite bättre men inte tillräckligt bra för att fortsätta. Vi bestämde oss för att vänta fram till klockan tolv. Ifall vädret inte blev bättre så fick vi vända tillbaka. Lyckligtvis behövde vi inte göra det för så småningom sprack det upp och vinden mojnade nästan helt och hållet. Det blev startskottet för nästa etapp på sex timmar innan vi nådde refugio San Martin. Vägen som var den längsta var också den absolut bästa. Vi gick över två berg och igenom en dal innan vi kom dit. Det är svårt att beskriva miljön så jag låter nog bilderna berätta det istället.

Nere vid sjön ligger refugio San Martin

Sista dagens vandring gick mestadels nedför i ungefär fyra mil innan vi nådde Bariloche igen.

Sista dagarna i Bariloche gjorde vi en dagstur till ett naturreservat som ligger i närheten, där fick vi också sällskap av en svenska som vi träffat först i Iguacu (vattenfallen). Vi krockade nästan med henne nere på bussterminalen där vi inhandlade våra vidare biljetter till Mendoza. Faktum är att när vi spenderat dagen och pratat om både det ena och det andra visade det sig att hon hade åkt på exakt samma plan både från Sverige och Tyskland till Brasilien, ibland är världen bra lite.

Bariloche

1 Läs mer >>
Vi hade aldrig planerat att ta oss ner till Patagonien till att börja med men veckan som spenderades i Bariloche och bergen runt ikring har varit fantastisk och en önskan om att utforska mer utav Patagonien har i alla fall börjat gro hos mig.(Anton)

När vi först kom ner till Bariloche som ligger i de nordligare delarna utav Patagonien visste vi inte riktigt vad vi skulle hitta på. Efter någon dag bestämde vi oss för att knalla ut på hajk, frågorna vi ställde oss nu var dels hur vi skulle få med oss allt som vi behövde och framförallt vad vi behövde? Till att börja med bestämde vi oss för att göra två övernattningar. Eftersom vi inte har något tält eller sovsäckar valde vi att övernatta i så kallade "refugios" som finns på några ställen längs vägen. I matväg var det konserver som gällde närmare bestämt tonfisk och majs (mums). Fredagen den 12 februari gav vi oss iväg.
Lite bilder från första dagens hajk:

Bariloche, hajkdag 1

4 Läs mer >>
Hej allihopa!

Här kommer en schysst sammanfattning av vad vi har gjort under vår nästan 10 dagar långa vistelse i Argentinas fantastiska huvudstad Buenos Aires!

Runt lunchtid rullade vi för första gången in i den enorma staden Buenos Aires med vår förvånansvärt lyxiga buss.  Bussresan från Iguazzofallen var väldigt lång, men då både jag och Anton är rätt sora människor i sydamerikanska mått mätt bestämde vi oss tillsammans med våra resekompisar Niklas & Vincent att vi skulle lyxa till det och bokade därför en bättre buss där sätena var mycket bredare samt att det gick att luta dem mycket mer.

När vi stigit utav bussen och hämtat ut våra väskor begav vi oss in i den stora betongfärgade terminalen för att därifrån kunna finna ett lämpligt sätt att ta oss till vårt första Hostel.
När vi väl hittat turistinformation förklarade dem att de lättaste sättet var att ta pendeltåget till stationen Palermo och därifrån hoppa på tunnelbanan och åka en station.

Vårt hostel låg i den väldiga stadsdelen Palermo, vilket är en väldigt fin och modern stadsdel. Det är inte så mycket turister då det inte är i direkt kopling till de centrala delarna av staden.

Efter att vi lämnat våra väskor i rummen bestämde vi oss för att gå ut och se oss omkring. Efter en stunds promenad kom vi till en stor park mitt i Palermo. I den parken fanns det massor av olika växter från världens alla hörn samlade. De va inte så interssant men vi gick runt i en dryg halvtimme och begav oss sedan hemmåt igen.

tiden i Palermo gick snabbt. Vi besökte olika parker och sevärdheter runt om i staden på dagarna, och besökte olika barer och nattklubbar på kvällarna.

Efter 3 nätter hade vi fått nog utav Palermo och bestämde oss därför att flytta in mer centralt i staden, och hittade då ett område som Vincent tidigare bott i. Området heter Santelmo och ligger verkligen mitt i BA.
Vi kom till ett jättefint hostel som låg i ett stort 4 våningshus med en fin takterrass högst upp.

Under under Santelmo vistelsen besökte vi en liten stadsdel vid namn La Boca.
Området är framförallt känt för sitt fotbollslag Boca, men även för sina färgglada hus.
För att komma dit tog vi en buss som tog ca 30min och gick sedan en liten bit. Väl framme gick vi runt en stund bland alla fina hus och alla affärer som fanns där. De var oerhört många turister och där de finns turister finns det försäljare. Vi köpte dock ingenting, men Nicklas köpte en Boca t-shirt.

Påvägen tillbaka besökte vi även stadion där fotbollslaget spelar sina hemmamatcher, och i samband med denna finns även ett litet museum som vi förståss gick ingenom.
Man kan säga att museumet verkligen hade tagit upp allt som man nånsin kan ta fram om ett fotbollslag, vilket inte är speciellt mycket mer än väggar med spelarnas namn och en del priset det vunnit. Det häftiga var i alla fall att vi fick gå ut och se på arenan!

En annan dag besökte vi en gata som varje söndag gjordes om till en jättelång marknadsgata. Där såldes mycket turistprylar så vi passade på att köpa med oss var sin liten souvenir.
Vi gick hela marknaden ned, vilket måste varit 1-2km och över allt var det olika stånd. Det häftiga var hur detta kunde hinna bygga upp detta, sälja och sen montera ner allt på en dag!

Kvällen efter besökte vi bomba de tiempo.
Det är som en stor konsert varje måndag. Det är ett gäng/band som enbart spelar trummor i ca:2h och med hjälp av många olika trummor framför fantastiska melodier och rytmer. Dock hade man ganska ont i öronen och hade nog hört alla rytmer som finns efter 2h. Men det var en riktigt bra och häftig kväll.

Sammanfattningsvis har Buenos Aires varit en helt fantastisk stad. Lätt att hitta i, bra kollektivtrafik och trevliga och hjälpsamma människor som verkligen försöker anstränga sig när vi försöker kommunicera med dem på antingen knagglig skolspanska eller på engelska.

Helt klart ett värt stopp på resan och ett ställe som är värt ett återbesök någon dag 😊👍🏻
(Nere i hamnen i Buenos Aires nattetid)

En känd staty nära Centralstationen

En flod i utkanten av BA

Husen i La Boca

Den stora obelisken i centrala BA

Fler hus från la Boca

Stadion

En konstverk utanför BA universitetet

Placa de majo, presidentens bostad

Den stora katedralen mitt i city