1 Läs mer >>
​Hej igen nu har det ett tag sen vi skrev någonting här på bloggen. Under den senaste tiden har vi till mestadels bara tagit det lugnt på olika stränder och njutit av några kalla öl så det har inte varit särskilt mycket nytt att skriva om.

Efter Amazonasturen åkte vi vidare till Lima där vi spenderade några dagar tyvärr var Felix sjuk under i stort sett hela vistelsen där vilket har lite trist. När han till sist kvicknade till lite lagom var det dags att resa vidare. Den här gången styrde vi kosan mot kusten och en stad som heter Montanita. Det var otroligt skönt att äntligen ha en sandstrand att sträcka ut sig på efter nästan två månader i Sydamerikas inland. I Mancora blev vi kvar i nästan en vecka vilket berodde på att vi hade en liten tanke om att ta dykcertifikat där. För att göra en lång historia kort så var dykskolan stängd när vi kom dit, det var i och för sig helgons lågsäsong så vi funderade inget vidare på det utan gick dit på måndagen igen, den här gången möttes vi av en lapp att ställer var stängt för underhåll men skulle öppna om tre dagar igen. Vi bestämde oss för att vänta och komma tillbaka om tre dagar och försöka igen. Men inte var det någon där när vi besökte stället igen. Vid det här laget hade vi några nätter kvar på hostellet där vi bodde och eftersom det var rätt nice stannade vi tiden ut innan vi fortsatte norröver.

Nästa stopp blev Montanita i Ecuador, staden i sig var väldigt lik Mancora men lite trevligare på alla sätt och vis, både stranden och staden var finare, så vi ångrade oss lite att vi inte kom dit tidigare ända nackdelen var att det var något dyrare än i Peru. Vi hade några grymma dagar där jag (Anton) provade på och surfa och ja jag lyckades ställa mig upp, men satan vad svårt det är. Efter Montanita begav vi oss mot Banos och det har verkligen i sista sekunden för drygt tolvtimmar efter att vi lämnat Montanita så slog en jordbävning med magnitud 7,8 till utanför Ecuadors kust som vi först inte la märke till där vi låg i våra sängar i Banos, för ens nyheterna om jordbävningen gick ut.

Banos ligger på en platå i en dal med vulkaner och berg runt om vilket öppnar för en massa olika extremsporter och vandring. Efter som Felix inte är jätte frälst bär det kommer till vandring riktade vi in oss på extremsporterna. Vi började lite lätt med att köra Zipline för att sedan gå över till forsränning, canyoning vilket innebär att man repellerar ner för vattenfall och sist men inte minst hoppade jag från en bro ungefär som bungyjump fast som en gunga.
Efter att adrenalinet har pumpat under några dagar i Banos var det skönt att komma upp till Quito och checka in på hotellet där vi spenderar våra tre sista dagar i Sydamerika innan vi styr kosan mot Mexico.

Våra 16 veckor i Sydamerika har bara flugit förbi och vi har hunnit med att göra så mycket saker. Allt ifrån att sola på Copacabana i Rio till att beundra världens största vattenfall i Iguacu, vandra i Patagonien, cykla ned för Death-road i La Paz, besöka saltöken i Uyuni, vandra Inkaleden till Machu Picchu och framförallt har vi träffat många härliga människor på våran 1500 mil långa resa genom Sydamerika.

Ecuador och lite extr...

0 Läs mer >>

Hej allesammans!!

Nu har nyligen kommit ut från Amazonas efter 3 fantastiska dagar

Först anlände vi med en buss till ett litet samhälle precis i utkanten av djungeln som heter Porto Maldonado.

När vi gick av bussen kände vi oss först va de lite knas med höjden, då nu var den första gången på ca 6v som vi kommit ner till havsnivå igen.

För att ta oss till loungen där vi skulle bo var vi tvungna att åka en liten kanalbåt i ca 1h på på en stor flod som senare mynnar ut i själva Amazonasfloden.

Väl framme gick vi först en runda i skogen runt omkring själva gården, där vi bland annat fick se de vanligast träden och djuren. Anton och vår franske vän Flo testade även på att äta en levande larv.

Efter lunch den dagen begav vi oss ur till en ö som låg mitt i floden. Ön heter Monkey Island, men efter att ha letat efter apor i ca 2h gav våra guider upp och vi återvände.

Den kvällen gav vi oss i alla fall ut på kajman jakt i en kanalbåt. Båten var utrustat med en stor stark lampa dom hjälpte till att lysa runt omkring båten och då reflekterades ljuset i djurens ögon rött och de gick att se dem. Vi lyckades även fånga en som vi fick hålla i.

Dagen efter begav vi oss upp ur sängen tidigt för att bege oss ut i djungel. Vi åkte först en båt, och sen gick vi i lera tills vi kom fram till en sjö. Vi begav oss ut på sjön med båtar, och på andra sidan sjön såg vi även en hel del apor!

Väl hemma igen vilade vi tills kvällen, då gick vi ut i skogen när de blivit mörkt och fick se en massa nya djur. De var allt ifrån stora tarantellspindlar till oerhört många småkryp.

På vår sista dag paddlade vi kanot och åkte zipline innan vi begav oss tillbaka till Porto Maldonado för att sedan ta bussen till Cusco igen!