35 Läs mer >>
Tjena tjena idag är vi inne på vår tredje dag här i utkanten av Brasilien

I torsdags den 28/1 kom vi hit klockan 7 på morgonen, direkt efter att vi lämnat väskorna drog vi iväg till Iguazufallen på den brasilianska sidan. Därifrån får man en panoramisk vy över hela fallen.

Det är väldigt svårt att beskriva känslan när man står nedanför ett vattenfall där flera tusen liter vatten forsar ner varje sekund.
Efter tre timmars rundvandring bland vattenfallen tog vi oss vidare till en fågelpark i närheten, det är en park som aktivt arbetar mot fågel-trafficking och rehabiliterar fåglar för att kunna släppa ut dem i det vilda igen.

Under dag två här i Iguacu besökte vi Itaipudammen som är ett binationelt projekt mellan Paraguay och Brasilien med världens andra största damm. Den producerar 80% utav Paraguays energibehov och 12% utav

Den tredje och näst sista dagen var vi på den argentinska sidan av fallen. Jämfört med den brasilianska sidan kommer man betydligt mycket närmare fallen nästan så man kan ta på dem. Vädret var inte alls lika bra som tidigare men vad gör väll det.

Hoppas ni har det bra där hemma!
//Anton

Foz de Iguazu

3 Läs mer >>
Efter dagarna i Paraty har Florianopolis blivit valet av nästa destinantion. För att ta sig bit blir vi tvungna att åka via Sao Paulo som ligger sex timmar bort och därifrån är det tio timmar till Florianopolis. Florianopolis är en riktigt trevlig ö med 48 olika stränder runt om. Vi spenderade den mesta tiden kring lagunen i mitten av ön, och några dagar i de södra delarna.
Helt egen strand efter två timmars vandring genom skogen.

En kväll åkte vi upp till norra ön för att kolla in den delen av ön också, när vi kommer upp dit upptäcker vi att det är någonting som pågår i ett skogsparti en bit utanför Jurére (stad i norra Florianopolis). Det visar sig att det är någon festival som pågår, liknande Summerburst.

Den mesta tiden på Floripa har spenderats på stränder runt omkring.

Utsikten över en strand från en klippa i ena kanten.

Det är nog en hyfsad summering utav vistelsen på Florianopolis. Nu är det bara fjorton timmar till nästa stopp, Foz de Iguacu.

//Anton

Floripa

6 Läs mer >>
Hej allesammans!!

Här kommer en lite längre recap om vad vi har haft för oss sedan förra inlägget 😊

Ön var verkligen helt fantastisk. Stranden Lopes mendes som vi besökte var bland de finaste stränderna som vi nånsin sett. Tyvärr var vädret på ön mycket ostabilt. De kunde vara fint på morgonen och sen från ingenstans kunde de börja ösregna. Men trots detta bestämde vi oss för att åka ut på en snorkeltur!
Vi bokade en tur som varade från 10-17 och som skulle ta oss runt halva ön med 5 olika stopp, varav ett skulle vara lunch.
När vi kom ner till båten på morgonen var de verkligen fantastiskt snorkelväder för vita svenskar! Dvs molnigt. Trots detta smörjde vi såklart in oss.

De första stoppet var en rätt så fin lagun. Den var ganska liten men det var mycket folk där som ville snorkla. Dock så var snorklingen ingen höjdare. Det var ganska dött där.

Nästa stopp vart bättre. De var en större lagun men mindre folk. Här såg till och med våra vänner från Jonstorp en havssköldpadda. Dock så var inte häller denna snorkling så jättefin. Det var rätt dålig sikt och ganska grått.

Resten av dagen var inget speciellt. Vi tillbringade resten av dagen på båten och åkte runt bland olika vikar och laguner. Men naturen runtom var verkligen fantastisk.

På eftermiddagen när vi kommit tillbaka till byn bokade Anton en tur som skulle gå nästa morgon upp till toppen på ön där man kunde se soluppgången. Turen började kl.0200 och tog ca 7h.
Jag låg dock och sov, men han har berättat att de var helt fantastiskt!

Senare på dagen gick vi och såg en fotbollsmatch på en lokal resturang. Ingen visade först matchen, men efter lite tjat fick vi se matchen och restaurangen vart faktiskt nästan full efter en stund :)

Dagen efter åkte vi från Ilha Grande till Angra dos reis, för att därifrån ta bussen till vårt nästa planerade stopp, Paraty.

Väl på busshållplatsen vart vi rejält blåsta av en busschaufför. Vi hade tittat på kartan och sätt att vi hade en ganska lång sträcka, och vi ville inte riktigt ta en lokalbuss. Så vi frågade en busschaufför som hade en finare buss hur mycket de skulle kosta att åka med till nästa stopp och han svarade 52 reals. ( 110kr) vi orkade inte vänta så vi gick på. De tog typ en timme att åka och väl framme såg vi att lokalbussarna var fulla med folk. En lokalbuss kostar förövrigt 3.5 reals, men den hade ju inte Ac 😉

Väl framme började de såklart att regna. Så vi fick gå till vårt hostel i regnet.
Hostellet hette beach hostel och låg mitt emot en stor strand. Stranden var dock ganska äcklig, men Hostellet var fint! Det var rätt så centralt, och sovsalarna var fina!

Tiden i Paraty var inte så speciell. Under dom 3 dagarna vi var där regnade de till och från hela tiden. Men trots detta han vi med att se den gamla delen av staden.

Det fanns många fina hus, som verkligen såg galna ut. Hela staden var också byggd på ett mycket speciellt sätt, alla vägar var konstruerade på ett sätt dom gjorde att varje gång de vart högvatten ( inte allt för ofta.) spolades vatten in över alla gator i staden och spolade rent alla vägar.  Detta var ganska ballt gjort, även om de inge hände när vi var där.
Annars gjorde vi inte så mycket i den staden, mest pga vädret samt att se inte fanns så mycket att göra.

// Felix

Staden Paraty på kvällen:

Paraty på dagen:

Richards havssköldpadda:

Bild från våran båt under snorkelturen:

Ilha grande en dag med mindre bra väder:

Paratys Stora kyrka:

Paratys hamn:

Ilha Grande & Paraty

6 Läs mer >>
Under gårdagen kom vi fram till Ilha grande som ligger fyra timmar söder om Rio. Det är en som har väldigt många olika stränder där ingen är den andra lik, samt en uppsjö med olika trekkingturer. Vi får väll se vad vi hittar på under den kommande veckan som kommer spenderas här. Idag har vi badat och chillat på en av de större stränderna som heter Lopes mendes, googla vetja om ni vill tänka på något annat i vintermörkret ;)
Båten ut till ön.

I väntan på båten hemåt.

Den stora ödagen 1

4 Läs mer >>
Tiden går fort när man har det roligt och den första veckan i Rio har flugit förbi. Vi har träffat många nya och härliga människor, bland annat Susanne och Sara från Norge som vi hängt en del med, sen är det en annan Susanne fast från Finland som vi hängt med också. Under de två sista dagarna trillade det in en hel hög med svenskar till vårt hostel, från att ha varit i mest sydamerikaner.

Under det senaste dagarna har vi tagit en linbana upp på Sugerloaf mountain varifrån man har en galen utsikt över Cobacabana och hela centrala Rio, det är ifrån dessa utkiksplatser som man verkligen kan förstå hur stort Rio är. Efter Rio nu så rör vi på oss till en ö som heter Ilha grande som ligger 3-4 timmar söder om Rio, men först ska vi tacka för oss med lite samba och carpirinja i Lapa. Fred ut.

Btw,
Här ligger temperaturen på runt 30-34 grader ;)

Rio-Vecka-1

10 Läs mer >>
Hej!!

Ledsen för dålig uppdatering men här kommer vad vi har gjort de senaste dagarna.

Igår vaknade vi upp ganska tidig för att hinna med en guidad tour i de gamla kulturområdet Lapa i centrala rio. När vi satt och år frukost på vårt hostel träffade vi på ett gäng argentinskan tjejer som också skulle gå samma rundvandring så vi bestämde oss för att göra sällis.

När vi var påväg till tunnelbanan träffade vi även en av deras andra vänner som var norska. Rundturen i lapa var helt fantastisk. Vi fick se många häftiga byggnader samt en hel del häftiga historier om platser som vi annars inte skulle lagt märke till. Vi gick även in i en helt otroligt stor kyrka gjord helt i betong. Denna kyrka var typ konformad och rymde 20 000 personer sittande och 5000 till stående! ( enormt stor alltså!)

Efter turen var avslutad så besökte vi en känd trappa vid namn Escadaria Selaron.  Det är en helt vanlig trappa men med små typ keramikbitar fastlimmade i stegen. Detta område är också ett av de finaste då det var i det området som européerna som kom till rio bodde och byggde sina hus.
Väl uppe på toppen av trappan fortsatte vi för att äta lunch i en liten by som heter Santa Teresa. Där var utsikten också fantastisk, det gick även små söta spårvagnar ner till lapa igen! Vilket uppskattades av våra ben efter en hel dag av vandring. Resten av dan spenderades på Ipanema.

Idag vaknade vi också upp tidigt. Efter att ha ärligt var som toast som Hostelet bjuder på till frukost packade vi våra väskor för att hajka upp till Cristo Redentor! ( det är den kända Jesusstatyn som tittar ut över Rio.) Resan innan hade vi hört att de var en ganska jobbig hajk så vi såg till att ha bra skor på oss samt att packa ner mycket vatten och lite energi, vilket vi gjorde. För att Komma dig spåret börjar fick vi gå en ganska lång bit till den botaniska trädgården. Väl där gick vi igenom den och till en liten vaktkur där man fick skriva på någonting på portugisiska för att de skulle låta en passera vidare upp för berget.
Till en början var ett inte så jobbigt, det var serpentinvägar med ganska liten lutning så de kändes inte alls som om ve vad så tufft, men sen ökade lutningen och de vart bara tuffare och tuffare. På vissa ställen var de till och med uppsatt kedjor i berget som man höll i för att kunna klättra uppåt. Det var även väldigt varmt och fuktigt där i skogen vilket inte gjorde se lättare haha!

När vi väl kommit upp till statyn var det väldigt varmt och vi var väldigt svettiga, men otroligt nöjda att vi lyckats ta oss upp hela vägen till fots och inte med nån buss.
Väl inne på själva området var det väldigt mycket folk, men vi såg både statyn och utsikten ändå. Det var verkligen något helt speciellt att se hela Rio uppifrån på det sättet, och de var helt klart värt mödan att ta sig upp!  Statyn i sig var även den urhäftig!

Vi stannade där uppe ett tag och åt varsin glass och såg på utsikten, och sen bar det av nedåt.
Vägen ner gick betydligt mycket snabbare. Att ta sig upp tog ca 1,5h  men de kändes som en evighet, mesans nervägen tog runt 20min.

Resen av dagen idag spenderade vi också på stranden, men de vart en tidig hemgång då vädret plötsligt slog om från hur varmt som helst, till molnigt, blåsigt och kallt. Till middag vart de pizza 😊 //Felix

Cristo Redentor

4 Läs mer >>

Efter gårdagens anlkomst till Rio, var planen att ta det lugnt och chilla på stranden men det mulna vädret fick oss på andra tankar, tillsammans med två tjejer från hostelet besökte vi en favela i närheten. Det var spännande att se en annan sida av Rio de Janeiro.

Rio dag 2

7 Läs mer >>

Nu är alla väskor incheckade och vi sitter och väntar på att få gå ombord på planet!