Ilha Grande & Paraty

Hej allesammans!!

Här kommer en lite längre recap om vad vi har haft för oss sedan förra inlägget 😊

Ön var verkligen helt fantastisk. Stranden Lopes mendes som vi besökte var bland de finaste stränderna som vi nånsin sett. Tyvärr var vädret på ön mycket ostabilt. De kunde vara fint på morgonen och sen från ingenstans kunde de börja ösregna. Men trots detta bestämde vi oss för att åka ut på en snorkeltur!
Vi bokade en tur som varade från 10-17 och som skulle ta oss runt halva ön med 5 olika stopp, varav ett skulle vara lunch.
När vi kom ner till båten på morgonen var de verkligen fantastiskt snorkelväder för vita svenskar! Dvs molnigt. Trots detta smörjde vi såklart in oss.

De första stoppet var en rätt så fin lagun. Den var ganska liten men det var mycket folk där som ville snorkla. Dock så var snorklingen ingen höjdare. Det var ganska dött där.

Nästa stopp vart bättre. De var en större lagun men mindre folk. Här såg till och med våra vänner från Jonstorp en havssköldpadda. Dock så var inte häller denna snorkling så jättefin. Det var rätt dålig sikt och ganska grått.

Resten av dagen var inget speciellt. Vi tillbringade resten av dagen på båten och åkte runt bland olika vikar och laguner. Men naturen runtom var verkligen fantastisk.

På eftermiddagen när vi kommit tillbaka till byn bokade Anton en tur som skulle gå nästa morgon upp till toppen på ön där man kunde se soluppgången. Turen började kl.0200 och tog ca 7h.
Jag låg dock och sov, men han har berättat att de var helt fantastiskt!

Senare på dagen gick vi och såg en fotbollsmatch på en lokal resturang. Ingen visade först matchen, men efter lite tjat fick vi se matchen och restaurangen vart faktiskt nästan full efter en stund :)

Dagen efter åkte vi från Ilha Grande till Angra dos reis, för att därifrån ta bussen till vårt nästa planerade stopp, Paraty.

Väl på busshållplatsen vart vi rejält blåsta av en busschaufför. Vi hade tittat på kartan och sätt att vi hade en ganska lång sträcka, och vi ville inte riktigt ta en lokalbuss. Så vi frågade en busschaufför som hade en finare buss hur mycket de skulle kosta att åka med till nästa stopp och han svarade 52 reals. ( 110kr) vi orkade inte vänta så vi gick på. De tog typ en timme att åka och väl framme såg vi att lokalbussarna var fulla med folk. En lokalbuss kostar förövrigt 3.5 reals, men den hade ju inte Ac 😉

Väl framme började de såklart att regna. Så vi fick gå till vårt hostel i regnet.
Hostellet hette beach hostel och låg mitt emot en stor strand. Stranden var dock ganska äcklig, men Hostellet var fint! Det var rätt så centralt, och sovsalarna var fina!

Tiden i Paraty var inte så speciell. Under dom 3 dagarna vi var där regnade de till och från hela tiden. Men trots detta han vi med att se den gamla delen av staden.

Det fanns många fina hus, som verkligen såg galna ut. Hela staden var också byggd på ett mycket speciellt sätt, alla vägar var konstruerade på ett sätt dom gjorde att varje gång de vart högvatten ( inte allt för ofta.) spolades vatten in över alla gator i staden och spolade rent alla vägar.  Detta var ganska ballt gjort, även om de inge hände när vi var där.
Annars gjorde vi inte så mycket i den staden, mest pga vädret samt att se inte fanns så mycket att göra.

// Felix

Staden Paraty på kvällen:

Paraty på dagen:

Richards havssköldpadda:

Bild från våran båt under snorkelturen:

Ilha grande en dag med mindre bra väder: